branding
brandstory
content
design
positionering
strategie

De Kaai: een nieuw stuk onvervalst 
Rotterdam

VORM / Amvest

Alle ingrediënten voor een mooie positionering en brandstory

Voor VORM en Amvest bedachten we de positionering voor De Kaai. De Kaai is de nieuwe stadswijk die VORM ontwikkelt op het voormalige terrein van de Margarinefabriek (Unilever) op de Kop van Feijenoord. Met als bonus een paar prachtige architectonische parels die natuurlijk behouden blijven. Met een markante, rijke historie van industrie en scheepvaart. Op een unieke plek, namelijk precies daar waar de allerlangste kade van Rotterdam zich spiegelt aan de skyline. En die Nassaukade wordt een groen plek voor álle Rotterdammers.

Energieke gebiedsbranding

Onderdeel van de planontwikkeling is het neerzetten van een lonkend perspectief. Naast een ruimtelijke kader, dus ook een verhaal waarmee je de ‘hardware’ verbindt met de ’software’. Dat vraagt om een waardengerichte benadering. Daarmee bedoelen we dat je naast de ruimtelijke opgave ook kijkt naar de betekenis van de plek, nu en in de toekomst. Door de gebiedswaarden te laten aansluiten op die van de mensen, brengt het betekenis over en wordt het gebied positief beoordeeld. En dat is natuurlijk het gewenste resultaat. Samen met VORM, Amvest, Mecanoo, De Urbanisten, Kickstad, de gemeente, de buurtbewoners en de wijkraad creërden we een gemeenschappelijk beeld van de plek. Zo werd de aangebrachte focus een katalysator voor meer.

Voor de visuele identiteit haakten we aan op wat er was én op wat er ging komen. De felle tinten auberginepaars, limegeel en felroze komen linea recta van de pompen en installaties uit de fabriek. We kozen de kleuren ook vanwege hun levendigheid, want De Kaai wordt een dynamische, kleurrijke en diverse stadswijk. De typografie heeft de robuustheid van de Hef en refereert aan het toekomstige stratenplan met kleine straten en stegen die leiden naar pleinen en speelplekken. Al met al een sterk en veelzijdig logo dat zich fraai liet animeren.

Een plek in beweging

Het gebied van De Kaai was honderd jaar afgesloten voor het publiek. Toen De Kaai weer openging, was dat dan ook een feestelijk moment. Kickstad organiseerde dit bijzondere evenement. Depart verzorgden de middelen, van flyers tot de aankleding. Honderden nieuwsgierige Rotterdammers kwamen erop af. Ze werden ontvangen met een serie fier klapperende, metershoge banners. En een bovenmaats logo (met dank aan Blauwdruk) dat direct een favoriet selfie-object bleek. 

Contentstrategie in uitvoering

Over een belangwekkende ontwikkeling als De Kaai valt heel veel te communiceren naar alle stakeholders. We bedachten daarom een uitgekiende contentstrategie. Op de website en in de socials lees je over initiatiefrijke buurtbewoners, ondernemers met een sociaal hart en kunstenaars die op de enorme gevels prachtige muurschilderingen maakten. Natuurlijk wordt het plan zelf uitgelicht. In interviews met de architecten van Mecanoo en De Urbanisten. Uiteraard is er ook informatie over de voortgang van het project, alle participatie-bijeenkomsten en wat die opleveren. Aan de serie ‘Keten op de Kaai’ zie je dat het gebied hard op weg is een geliefde locatie te worden voor culturele events zoals Rotterdam Art Week, De Dag en Nacht van de Architectuur en North Sea Round Town. 

Done!

  • Gebiedspositionering op basis van waardenmodel
  • Onderscheidende en creatieve merkidentiteit
  • Ondersteuning van de participatie en placemaking events
  • Groei van de socials door sterke content

Sparren over gebiedsbranding?