Koppel 'm los: positive change met hulp van burgers.
Gemeente Woerden
Voor de goede zaak
Woerden wil zich wapenen tegen het water. In 2050 wil de gemeente volledig klimaatbestendig zijn. Het loskoppelen van regenpijpen is een eenvoudige, mega-goedkope quick-win. Wel was de hulp van burgers nodig. Met de campagne Koppel ‘m los kreeg Depart de Woerdenaren aan het werk voor hun stad en het klimaat.

Beeldmerk met een smile
Als het om het klimaat gaat, zit je ontwerptechnisch eigenlijk vast aan groen en blauw. We kozen twee vrolijke tinten en creëerden een eenvoudig maar grappig beeldmerk. Met zijn big smile en olijke oogjes heeft het de zeggingskracht van een emoji. Ook het moderne lettertype onderstreept de onderliggende boodschap: het loskoppelen van je regenpijp is een fluitje van een cent.
Gezocht: (los)koppelaars
Vanuit onze ervaring met burgeractivatie gaven we een sleutelrol aan ambassadeurs. Buurtgenoten namen het voortouw als (los)koppelaar. De gemeente faciliteerde met loskoppelkits, en de (los)koppelaars met hun enthousiasme en handige handjes. Zo werd loskoppelen een gezamenlijke activiteit. De campagne was een brede mix van on- en offline, inclusief fysieke stopborden en print in lokale bladen.


Loskoppel Kit
In het participatieproces werken we samen met Kickstad, en ontwikkelen wij de middelen voor alle evenementen en bijeenkomsten, in een juiste mix van digitaal en fysiek. In de wijk zelf staat De Huiskamer, dé plek waar buurtbewoners in en uit kunnen lopen voor creatieve activiteiten en informatie over de wijk. Depart realiseerde de aankleding van van deze hub.

Slimme activatie
Informatie alleen zet zelden aan tot actie. Daarom maakten we van Koppel ’m los een campagne die informeert én activeert. Heldere uitleg over het nut van loskoppelen ging hand in hand met een prikkelende beloning. Op social media ontstond al snel een gezonde competitie tussen buurten, met een buurtbarbecue als ultieme prijs. Zo werd kennis omgezet in concrete daden — en een sterkere Woerdense gemeenschap.

Done!
Dit is wat we gedaan en bereikt hebben.
- Burgeractivatie op een speelse manier
- Stimuleren van buurtcontact
- Harde doelstellingen overtroffen (alle beschikbare afkoppel kits zijn opgehaald door bewoners)
