Maak van een paprika een merk

Rijk Zwaan

Voorkeurspositie verwerven

Maak van onze puntpaprika een succes. Dat was de uitdaging waar we samen met Rijk Zwaan voor stonden. Doel was om met deze bijzondere paprika een voorkeurspositie bij telers te verwerven en op een onderscheidende wijze te positioneren in het groentenschap van internationale retailers. Het ultieme doel: hem geliefd maken bij de consument. De omzet steeg enorm. Missie geslaagd.

Push en pull strategie

Strategie: een B2B tó C aanpak, in die volgorde. Met een focus op de telers. Deze groep werd actief benaderd en gefaciliteerd met de juiste middelen (push). Daarvoor moesten we de paprika een naam geven, een logo, een verpakking én de consument overtuigen dat deze paprika een geval apart is. Samen met de sterke telerscommunity werd er gebouwd aan een merkbeleving gebaseerd op een sterke drie-eenheid: Smaak, Veelzijdigheid en Gemak. Hiermee werden consumenten benaderd (pull).

Inspirerende content

De Sweet Palermo werd geïntroduceerd in Berlijn (als blow-up icoon, als koningin van het bal). Daarna ging het snel. Hij heeft z’n eigen website, een eigen ‘kledinglijn’, en inmiddels een groot aantal fans, in de vorm van internationale chefs die graag met hem koken.

Online marketing en instore communicatie

Relevante en aansprekende content vormden de basis van het online inspiratie platform. Mooie recepten, telersverhalen, interessante weetjes en handige bereidingstips maken van consumenten echte fans. Via de social kanalen facebook en twitter wordt de content verspreid.

Brandmanual voor telers en retailers

De brandmanual helpt en faciliteert de Palermo Originals Group met het creëren van een consistente merkbeleving en adviseert over hoe de brandstory gecommuniceerd kan worden naar retailers en de consument.

Sweet Socials

Met een lekker mix aan snackable content benaderden we diverse internationale target groups. In de eerste drie maanden na lancering bereikten we in Nederland al 35.000 unieke personen en nam het aantal weergaves op de Nederlandstalige website toe met 500 per maand.

Drie campagnes

Voor de activatie van de horeca is de ‘Life is Sweet campagne’ ontwikkeld met een Spaanse chef kok in de hoofdrol. Voor de introductie van nieuwe kleuren ‘The Sweet Colour’ campagne en voor de bewustwording rondom de voedingswaarde ontstond ‘The Sweet Effect’ campagne.

“Wil je hem ook proeven?
Kom lunchen!”

Done!

Dit is wat we gedaan en bereikt hebben.

  • Samenwerking gestimuleerd binnen een Sweet Palermo Growers Group.
  • Promotiemateriaal en verpakkingsconcepten.
  • Consumentenwebsite met inspiratie en tips om zelf Sweet Palermo te bereiden, sweetpalermo.com.

Ben je ook geïnteresseerd in het ontwikkelen van een merk?