branding
brandstory
campagne
content
design
positionering
strategie
website

Het gezicht van een nieuwe stadswijk

Stebru/Leyten

Een nieuw stuk stad in Rotterdam

Het Zomerhofkwartier, in de volksmond ZOHO, staat aan de vooravond van een complete metaformose. De komende 10 jaar transformeert deze Rotterdamse wijk naar een nieuwe leefomgeving voor inwoners, bedrijven en ondernemers. Hoe zorg je ervoor dat alle keuzes die tijdens de transformatie gemaakt moeten worden leiden tot die unieke wijk die je in de conceptfase voor ogen had? En hoe betrek je de mensen uit de wijk? Door vanaf de start te werken vanuit een krachtige gebiedspositionering die gedragen wordt door alle stakeholders. Tenslotte bouw je geen woningen, je creëert een nieuwe wijk, een leefomgeving.

Gebieds­­positionering, hoezo?

Vaak liggen er al vele stukken: een gebiedsvisie, een stedebouwkundigplan, een ontwerp. Maar ontbreekt het aan een allesomvattend verhaal, een goede positionering. Terwijl, hoe beter een gebied gepositioneerd is, des te beter het gebied te ontwikkelen, te programmeren en te promoten is richting bewoners, bedrijven en bezoekers. Samen met ECHO Urban Design organiseerden we sessies met alle stakeholders en vonden we antwoorden op vragen zoals: Waarin onderscheidt ZOHO zich? Wat zijn de unieke aspecten? Welke waarden vertegenwoordigt het? Voor wie ontwikkelen we? Wat zijn hun wensen? En hoe sluiten we daarop aan?

Zie je in ZOHO

We ontwikkelden een krachtig merkverhaal, voortbouwend op de huidige principes van het Zomerhofkwartier: experimenteel, betrokken, gemixt, duurzaam, sociaal en verbindend. Het verhaal van ZOHO draait om nieuwgierigheid, en met de door ons gevonden slogan ‘Zie je in ZOHO’ roepen we op om de wijk de komende jaren te ontdekken. Daarbij maken we gebruik van de magie rondom het gebied: het onontdekte stukje Rotterdam, dát zetten we in de etalage.

Het verhaal in beeld

Om het verhaal kracht bij te zetten, ontwikkelden we samen met SnipSnap een ‘brandmovie’. Een laagdrempelige en energieke manier om heel Rotterdam kennis te laten maken met wat er gaat gebeuren in de wijk.

Duurzaam groen en
rebels paars

We creëerden een onderscheidend logo en merkidentiteit passend bij het DNA van de plek: creatief, kleurrijk, stoer en robuust. ZOHO blijft de komende jaren in beweging, dit is terug te herkennen in de losse letters die de speelse basis van de beeldtaal vormen, maar ook in het logo dat zowel op een horizontale als verticale wijze inzetbaar is. Met de duurzame groene,-  en paarse rebelse kleur zorgt de visuele identiteit voor herkenbaarheid.

De wijk in!

Bij zo’n grote ontwikkeling is een goede participatie en communicatie een ‘must do’. We werken hierin samen met Kickstad, waarbij wij zorgen voor de ontwikkeling van middelen voor alle evenementen en bijeenkomsten, in een juiste mix van digitaal en fysiek. In de wijk zelf staat De Huiskamer, dé plek waar buurtbewoners in en uit kunnen lopen voor creatieve activiteiten en informatie over de wijk. Depart realiseerde de aankleding van deze hub.

Done!

Dit is wat we gedaan en bereikt hebben.

  • Schrijven en ontwerpen van het winnende tenderdocument.
  • Ontwikkelen gebiedspositionering en gebiedsbranding.
  • Vormgeving visuele identiteit.
  • Ontwikkelen communicatiemiddelen in participatie.

Meer weten over gebiedsbranding?