campagne
design
strategie

Activatie voor klimaatbestendige steden

Atelier GroenBlauw

Leuk en makkelijk zet aan tot actie

Samen met Atelier GroenBlauw werken we aan het activeren van bewoners en bedrijven in Nederland om steden klimaatbestendig te maken. Een zeer relevant thema. Hoe betrek je mensen en zorg je voor bewustwording rondom dit onderwerp? En interessanter nog: hoe zet je aan tot actie? Door een slimme combinatie van productdevelopment én marketing en communicatie blijkt. De succesfactor? Zorgen dat het leuk en makkelijk is. Voor zowel de gemeenten als de bewoners.

Raak schieten

We startten de opdracht met het bestuderen van verschillende ‘mentality’ milieus om te doorgronden waar de diversiteit aan bewoners en bedrijven gevoelig voor is. We bepaalden bij wie we met welke boodschap raak kunnen schieten. Vervolgens gingen we aan de slag met het ontwikkelen van bruikbare tools voor gemeenten en bewoners.

Zien is geloven

Eén van die tools is het klimaatlabel. Met deze scoringstool kan iedere bewoner op basis van postcode en huisnummer opzoeken hoe zijn of haar tuin scoort: van een superklimaatvriendelijke groene A tot een slecht scorende rode G. Daaraan zijn tips gekoppeld hoe je je tuin beter kan inrichten. Met een groen dak op je schuurtje, een regenton en planten in plaats van stenen verbeter je pijlsnel je klimaatlabel! Bewoners kunnen hun verbeteringen – die vaak ook zorgen voor een mooiere tuin! – direct uploaden op de site en daarmee andere inspireren en stimuleren tot actie.

Online platform

Atelier GroenBlauw biedt deelnemende gemeenten een website aan. Hierop staan alle maatregelen en tools die bewoners en bedrijven kunnen gebruiken om hun directe omgeving klimaatbestendiger te maken. Al die sites samen, fungeren als een online platform. Depart hielp Atelier GroenBlauw bij het ontwerpen en inrichten van dit platform. We maakten zowel het functioneel als het visueel ontwerp.

Alle tips verzameld

Om het voor bewoners en bedrijven allemaal overzichtelijk te houden, ontwikkelden we de ‘maatregelentoolbox’. Deze heeft een prominente plek op de website, en is onderverdeeld in thema’s als water, hitte, droogte en biodiversiteit.

Nog meer tools!

Naast het klimaatlabel en de maatregelentoolbox, ontwikkelden we nog meer handige tools voor bewoners en bedrijven. Voorbeelden? Een hitteverklikker, om snel te kunnen zien waar de koele plaatsen zijn in de stad. En een rekentool, waarmee professionals bij een gemeente de waterberging in een gebied kunnen berekenen.

Flexibiliteit in stijl

De diversiteit aan tools en afzenders (namelijk al die verschillende gemeenten) zorgde voor een uitdaging in stijl en content: flexibiliteit was een must! Immers, iedere gemeente wil snel en eenvoudig in eigen huisstijl, met eigen content aan de slag kunnen. Daarom ontwikkelde Depart een modulaire huisstijl, die hier perfect voor gebruikt kan worden.

Campagnepakketten

Tools ontwikkelen is één ding, bereik creëren is stap twee. Om gemeenten te ondersteunen in hun communicatie met bewoners en bedrijven, maakten we campagnepakketten. Posters, animaties, video’s, illustraties (Marco Faasen) banners, gadgets én social media formats; hiermee kunnen gemeenten binnen no-time aan de slag!

“Met veel plezier en succes werken wij al jaren samen met Depart. Zij weten keer op keer de veelvoud aan ideeën en vraagstukken te vertalen naar een helder concept en een mooi ontwerp.”

HILTRUD pötz – directeur atelier groenblauw

Done!

Dit is wat we gedaan en bereikt hebben.

  • Ontwikkeling van tools en websites.
  • Functioneel en visueel ontwerp voor online platform.
  • Ontwerp van flexibele modulaire huisstijl.
  • Samenstelling en creatie campagnepakketten.

Meer weten over het uitdenken van een website?