branding
brandstory
campagne
content
design
positionering
strategie
website

Room to move in de nieuwe stadswijk van Vlaardingen

Inspire Real Estate/Leyten

Een gebied tot leven brengen

Depart won de bureaupitch voor de nieuwe stadswijk District U in Vlaardingen. Onze handen jeukten aan de slag te gaan met projectontwikkelaars Inspire Real Estate en Leyten. Hun ambitie: het voormalige Unileverterrein transformeren tot een levendige stadswijk. Onze opdracht? Die was drieledig: een passende positionering ontwikkelen, deze vertalen naar een visuele identiteit en vervolgens de creatie van een breed spectrum aan communicatiemiddelen. Uitdagingen die ons als een handschoen passen.

Een plek
waar je ‘U’
tegen zegt

Positioneren begint met luisteren. Luisteren naar de verhalen van mensen die een gebied van binnenuit kennen. Hoe zien zij het gebied, wat zijn hun wensen? Natuurlijk keken we naar de markante historie van industrie en scheepvaart. Vanzelfsprekend benutten we de ook de gouden ligging van het gebied. Met de wijde horizon van de rivier, op een steenworp afstand van het centrum van Vlaardingen en met goede OV-verbindingen zowel naar hartje Rotterdam als het strand. Een plek waar je U tegen zegt! 

It’s up to U

We haakten aan op het stedenbouwkundig plan dat met straten als tuinen volop gelegenheid biedt tot ontmoeting. Waar kinderen veilig kunnen spelen en buurtgenoten samen activiteiten kunnen organiseren. Natuurlijk borduurden we voort op andere belangrijke uitgangspunten: royaal bemeten huizen en appartementen, waaronder veel woningtypen die kopers volledig naar eigen idee kunnen indelen. Dit alles brachten we samen in een bondige kernboodschap: District U – It’s up to U! Room to move werd de prikkelende tagline.

Een plek
branden als een merk

District U is kloek en stoer. Waarden die zie terugziet in de visuele identiteit. Geen franje, maar een markant smoel met robuuste typografie en eigenzinnig geel als huiskleur. Geel dat staat voor geluk, energie, communicatie en huiselijkheid. Waarden waarmee je kunt thuiskomen! Gebiedsontwikkeling vergt jaren. De identiteit van District U is toekomstbestendig; in look and feel zal ze met het ontwikkelproces meegroeien. Vanzelfsprekend is ze zowel solide als lenig genoeg voor gebruik in verschillende communicatiemiddelen, van website en affiche tot Instagram-post. 

Ambassadeurs in het middelpunt

Op basis van de heldere strategie en positionering is ontwikkelproces al ingezet. Dat begon met het actief programmeren van het gebied. Lees: het creëren van reuring. Graffiti-kunstenaars creëerden fraaie, gevelhoge muurschilderingen. Onder de noemer District Nu organiseert een placemaker vanuit ontmoetingscafé De Brandweerkazerne samen met bewoners allerlei events. Jongeren betrokken de gestapelde containerwoningen van Fairlands en bespelen de oude tennisbanen van Unilever. Ambachtslieden en makers streken neer in werkplaatsen en ateliers, en Oekraïense vluchtelingen vonden een nieuw thuis. Met elkaar samen geven al deze ambassadeurs District U een persoonlijk gezicht én brengen ze je op ideeën van wat hier allemaal mogelijk is. District U, daar wil je deel van uit maken!

Storytelling

District U is in maatschappelijk en economisch opzicht een waardevolle ontwikkeling. Voor particulieren, de gemeente en de regio. Om die potentie ten volle te benutten moet het gebied nu al in de kijker worden gespeeld. Een dankbare taak voor Depart, want de ontwikkeling biedt talloze aanknopingspunten voor boeiende storytelling. We destilleerden een aantal verhaallijnen om merk en gebied met emotie te laden. Verleden, heden, toekomst, de ontwikkeling zelf en vooral ook: de mensen. Oude en nieuwe bewoners, maar ook de professionals die District U maken. Op de website vind je interviews met architecten en landscapers en een reportage met de Fairlands-jongeren. Je leest hoe een mural tot stand kwam en krijgt originele tips voor kidsproof-uitjes in Vlaardingen. Een BV’er (Bekende Vlaardinger) vertelt waar je de beste patat scoort. Op video draagt de voormalig Stadsdichter van Vlaardingen zijn speciaal voor District U geschreven gedicht voor. Compacte posts van deze stories kom je natuurlijk ook tegen op de socials van District U. 

Done!

Dit is wat we gedaan en bereikt hebben.

  • Strategische sessies voor een gedragen gebiedspositionering
  • Gebiedsbranding met veel creatieve ideeën voor de toekomst
  • Een robuuste visuele identiteit
  • Een uitgekiende contentstrategie met journalistieke storytelling
  • Het design van een overcomplete website

Onderscheid maken met gebiedsbranding?