District U nieuwe stadswijk aan de Maas

Inspire Real Estate/Leyten

Een gebied tot leven brengen

Na een gewonnen pitch mocht Depart aan de slag voor een bijzondere locatie: de herontwikkeling van het voormalig Unileverterrein in Vlaardingen: District U. Een nieuw stadsdistrict in wording, aan de Maas. Net als Rotterdam en Schiedam heeft Vlaardingen met District U de kans zich krachtig te positioneren aan de rivier. Maar hoe zorg je voor een onderscheidende en duurzame positionering? En hoe breng dit tot leven in een gebied dat de komende jaren op de schop gaat?

Een plek
waar je ‘U’
tegen zegt

Door eerst goed te luisteren. Samen met alle stakeholders stonden we uitgebreid stil bij de waarden die het gebied vertegenwoordigt en hun concrete betekenis voor de functies. Ook bespraken we de uitstraling, de branding, de communicatie. De tijdelijke invulling van het gebied kwam ook ter sprake. Dit alles met maar één doel: zorgen dat District U betekenis krijgt voor de stad en de regio en van waarde wordt voor bewoners.

Ambassadeurs in het middelpunt

Met de heldere positionering werden marktpartijen en doelgroepen aangetrokken die naadloos aansluiten bij de gekozen strategie. De toekomstige doelgroepen zijn vertaald naar ambassadeurs, die District U een gezicht geven en nemen je mee in de mogelijkheden van het gebied. Jongeren die hun intrek namen in gestapelde container woningen. Een horecaondernemer die een bijzonder concept gaat neerzetten om Rotterdammers te trekken. Ambachtslieden en creatieven die neerstreken in de werkplaatsen en ateliers. 

Een plek
branden als een merk

Door het gebied actief te ‘programmeren’ én te ‘branden’ breng je het tot leven. We ontwikkelden een identiteit die mee kan groeien met District U en haar ambities. Vanuit een robuuste basis van signaalkleur geel, eigenzinnige en stevige typografie én een beeldmerk van de U. Sterke oneliners vertellen het verhaal en zetten je aan het denken. Gaandeweg het ontwikkelproces proces zal het gebied steeds geler kleuren. 

Verhuurcampagne als
aanjager

Om de tijdelijke mogelijkheden in het gebied te vermarkten werd een campagne opgetuigd. Specifieke doelgroep werden via social media bereikt. Aantrekkelijke content, met een zeer lokale ‘touch’ zorgde ervoor dat de diverse doelgroepen doorklikten naar de speciale campagnepagina op de website. 

Done!

Dit is wat we gedaan en bereikt hebben.

  • Strategische sessies voor een gedragen gebiedspositionering.
  • Gebiedsbranding met veel creatieve ideeën voor de toekomst.
  • Promotiecampagne waarmee in 2 maanden ruim 63.000 personen zijn bereikt.

Onderscheid maken met gebiedsbranding?