branding
campagne
content
design
positionering
strategie

Duurzaamste kilometer van Nederland

Gemeente Leiden

Een community voor bedrijven, organisaties, burgers en overheden

Het gebied rondom station Leiden Centraal en de Schipholweg heeft als ambitie de duurzaamste kilometer van Nederland te willen zijn. Een complexe uitdaging, want het is een plek met veel asfalt, veel gebouwen, veel mobiliteit. En toch gaan ze die ambitie waarmaken. Waarom? Heel simpel: omdat ze in Leiden een gezonde leefomgeving willen. En dan start je met het bouwen van een community en een merk. Een merk waar de Leidenaren zich inmiddels mee verbonden voelen.

Meter voor meter naar een duurzame kilometer

Circa 30 partners zetten tijdens de Provada hun handtekening in 2018 om bij te dragen aan een groener, duurzamer en gezonder gebied rond het station van Leiden.

Een voorbeeld voor de wereld

Overheid, bewoners, scholen en bedrijfsleven ontketenen een groene revolutie om van dit gebied in hoog tempo een plek te maken waar duurzaam denken en duurzaam doen de praktijk zijn. Het begint in Leiden maar de ambitie is een voorbeeld te zijn voor de wereld.

Iedereen kan verduurzamen

De community gelooft in het zetten van kleine stappen. Een eigenaar die zonnepanelen op zijn gebouw plaatst. Een bedrijf dat deelauto’s faciliteert voor z’n werknemers. De gemeente die investeert in groen. Prachtige projecten die meter voor meter bijdragen aan die duurzame kilometer. Maar de echt grote sprong vooruit komt op het moment dat men alle energie bundelt en iedereen elkaar versterkt. De community zorgt voor samenwerking tussen partners, deelt kennis, intieert projecten en stimuleert deelname.

Vrijwillig, maar niet vrijblijvend

Vanuit de community wordt er gewerkt vanuit 7 duurzaamheidsthema’s: (zonne)energie, groen, water, circulariteit, mobiliteit, warmte-koude en gezondheid, die elk hun eigen duurzame case kennen. Binnen elk thema zijn concrete projecten gedefinieerd die gezamenlijk bijdragen aan de ambitie. En natuurlijk worden de resultaten gedeeld via social media. Be Good and Tell it!

Branding is herkenning

Niet alleen binnen de community, maar ook daar buiten wordt er flink gecommuniceerd om zo nog meer partners en bewoners te betrekken. Een website, social media, gadgets, events, posters, vlogs… en zelfs die mooie overalls, ze krijgen allemaal eenzelfde identiteit. Want branding zorgt voor herkenning. Eigenwijze statements zorgen voor een positieve spirit en zetten aan tot actie. En natuurlijk is alles groen, maar wel revolutionair groen.

Depart heeft veel kennis van conceptontwikkeling en branding. Kruipt echt in de huid van de toekomstige klant en komt door ‘customer insights’ tot een scherpe analyse.”

wessel tiessens, urban sync

Done!

Dit is wat we gedaan en bereikt hebben.

  • Samen met Urban Sync bouwen aan een sterke community
  • Branding en interventies op locatie, zodat het gebied tot leven komt
  • Neerzetten van een sterk verhaal en het uitvoeren van de communicatiestrategie

Meer weten over gebiedsbranding?