branding
content
design
positionering

Handen uit de mouwen voor Rotterdams Cultuuronderwijs

Kenniscentrum Cultuuronderwijs Rotterdam

Op de bres voor cultuuronderwijs

Het Kenniscentrum Cultuuronderwijs Rotterdam maakt zich sterk voor meer cultuuronderwijs voor leerlingen in het lager, voortgezet en mbo-onderwijs in Rotterdam. KCR maakt zich sterk voor een groter en diverser aanbod dat beter aansluit op de belevingswereld van kinderen en jongeren. Cultuuronderwijs in een bredere, maatschappelijke context. Verbonden aan de actualiteit en aan onze dynamische stad. Een opdrachtgever met urgentie waar ons hart sneller van gaat kloppen. Want met de interessante complexiteit van een kennisorganisatie en op het snijvlak van twee boeiende sectoren.

Logische merk-architectuur

Onze eerste opdracht was orde te scheppen in de merkarchitectuur. De organisatie heeft vijf domeinen waarin ze haar activiteiten onderbracht en een aantal daarvan hadden ook weer een eigen merknaam. Aan de hand van de merkportfoliowaaier analyseerden we hoofd- en submerken. Dit leverde een logische indeling op van alle individuele labels en hun verhouding tot het overkoepelende moedermerk.

Submerken in de etalage

We ontwikkelden voor de sublabels KunstPakt en Cultuurtraject een verrijking van stijl. Een speelveld dat meer ruimte en flexibiliteit biedt voor fotografie, kleur, typografie, grafische elementen, illustraties of een mix hiervan

KCR droeg haar nieuwe corporate identiteit met verve uit op een belangrijk congres Let’s Explore. Bezoekers kregen in de communicatie over het evenement – met posters, socials en bewegwijzering – al een tip van de sluier. Depart combineerde de vertrouwde tangramdriehoeken van KCR met een aantal andere geometrische vormen. Een dynamische event-stijl, bold, robuust en sterk herkenbaar. 

Print leeft!

Digitaal bedreven als we zijn, houden we bij Depart toch ook van print. Later dit jaar volgen het jaarverslag en het meerjarenplan, maar eerder al bogen we ons over de publicatie in het kader van de KunstPakt Lezing. Het boekje dat we Schijn Je Licht doopten, biedt drie verslagen van publieke KCR-evenementen. We ontvingen drie geluidsfragmenten, die we comprimeerden tot aantrekkelijk leesbare stukken. Elk net even anders van opzet 

Done!

Dit is wat we gedaan en bereikt hebben.

  • In slechts enkele weken tijd naar een heldere merkarchitectuur
  • Totale rebranding, toekomstbestendig met respect voor de historie van het merk
  • Strategische keuzes vertaalt naar een nieuwe huisstijl, gedragen door de totale organisatie

Is jouw merk toe aan een nieuwe richting?