Hoe trek je de stedeling naar het buitengebied?

Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH)

Katalysator voor samenwerking

De MRDH werkt met 23 gemeentes aan een aantrekkelijke regio om te werken, te wonen en te recreëren. De stedeling moet zich thuisvoelen in de stad én in de buitengebieden. Maar hoe krijg je de stedeling naar de buitengebieden? En hoe geef je de vrijetijdseconomie dáár een impuls? In drie boeiende workshops ging Depart samen met bestuurders en bedrijfsleven op zoek naar wegen om de vrijetijdseconomie te versterken.

Een nieuw product

De sessies, en daarmee de nieuwe samenwerking tussen overheid, ondernemers en marketing organisaties, leidden tot nieuw productaanbod: uitjes met de ‘altijd goed garantie’. Tijdens een campagneweekend werd dit aanbod gepresenteerd als ‘probeer-aankoop’. Ultieme verleiding voor de stedeling om in één weekend 40 topuitjes te beleven. Dé perfecte aanjager voor meer bezoekers van het vrijetijdsaanbod in de regio.


Stap Uit Je Stad

Voor de campagne bedachten we de passende naam ‘Stap Uit Je Stad’. Een letterlijke oproep aan de stedeling om zijn ‘achtertuin’ te ontdekken. Depart ontwierp ook de visuele identiteit.

Verleiden tot proberen

Naast de campagneontwikkeling, nam Depart ook de hele uitvoering van de campagne voor haar rekening. We realiseerden een website met een ticketsysteem. On- en offline line lag de focus op het genereren van naamsbekendheid, positief imago van de buitengebieden én op het boeken van tickets via de website.

Slimme mix van advertising en influencials

De inzet van bestuurlijke ambassadeurs van de gemeenten zorgden voor veel PR. Influencials in de vorm van bloggers en bestaande platforms zoals Kidsweek werden door hun vele volgers succesvol ingezet om de doelgroep te bereiken. Ook SEA en ‘social advertising’ leverden veel bereik op bij de beoogde doelgroepen. In de grote steden werd aanvullend ingezet op outdoor- en vervoersreclame op bussen, trams en metro’s.

Done!

Dit is wat we gedaan en bereikt hebben.

  • 23 stakeholders in de samenwerkingsmodus.
  • Uitbreiding en verbetering van het vrijetijdsaanbod in de buitengebieden.
  • Succesvolle campagne in acht weken opgetuigd en uitgerold.

Wij weten alles over social campagnes!